Belgische Alcomotive groep wordt exclusieve distributeur van het merk Maxus voor de Nederlandse en Duitse markt

Belgische Alcomotive groep wordt exclusieve distributeur van het merk Maxus voor de Nederlandse en Duitse markt

Maxus kiest voor de Alcomotive groep om de Europese markt te veroveren. Alcomotive wordt naast initieel voor de Belgische, Luxemburgse en Zwitserse markt nu ook distributeur in Nederland en Duitsland van het elektrische bestelwagenmerk Maxus.

  • Alcomotive distribueert elektrisch aangedreven Maxus bestelwagens  in 5 landen
  • De Alcomotive groep is actief in 8 Europese landen en verdeelt  jaarlijks 84.000 voertuigen van 11 verschillende merken
  • Maxus is een onderdeel van het grootste Chinese automotive concern SAIC
  • Elektrische Maxus EV80 bestelwagen met autonomie tot 192 km NEDC en 154 WLTP gecombineerd) is reeds beschikbaar op de markt.
  • Compacte bestelwagen Maxus eDeliver3 met een rijbereik tot meer dan 300 km komt vanaf september op de Nederlandse markt
  • Tenslotte ook één diesel op de Nederlandse markt, de grotere 11 m³ Deliver9
Story image

De Belgische Alcomotive groep (onderdeel van de Alcopa holding, waarvan het jaarverslag onderaan is bijgesloten) is vandaag een belangrijke internationale speler in de markt van distributie van auto’s en motorfietsen. Maxus is het eerste Chinese merk dat in Europa haar activiteiten wilt uitbouwen. Daarvoor kiest het Alcomotive, met een indrukwekkende staat van dienst van 85 jaar autodistributie. Samen met SAIC (de moedermaatschappij van Maxus) wordt de juiste kennis en know-how gebundeld om van Maxus een succes te maken.

Zo heeft Alcomotive recent nog 2 succesverhalen geschreven; in 2011 blies het nieuw leven in het Zuid-Koreaanse SsangYong en met succes, want Alcomotive is nu verantwoordelijk voor het grootste SsangYong-volume in Europa. In 2017 werd het motormerk Benelli nog aan de Alcomotive portfolio toegevoegd in 4 landen. Ook met de gevestigde waarden (o.a. Hyundai, Suzuki, SYM, Derbi,…) toont Alcomotive haar expertise in een concurrentiële marktomgeving. Vorig jaar werd andermaal een mijlpaal gezet, want Alcomotive nam met Maxus voor het eerst een Chinese speler op in zijn portefeuille.

Internationale speler met portfolio van 11 merken

Alcomotive is overigens niet alleen actief op de markt van personenwagens en bedrijfswagens, maar is ook historisch gezien een belangrijke speler op vlak van gemotoriseerde  tweewielers. De groep telt ongeveer 370 medewerkers en distribueert  momenteel 10 merken (met Maxus erbij 11) waaronder vijf  autoconstructeurs (Hyundai, Suzuki, SsangYong, Maxus en Isuzu) en zes tweewielfabrikanten (Peugeot Scooters, Suzuki, Benelli, SYM, Derbi en Askoll). Jaarlijks worden ongeveer 44.000 vierwielers en 40.000 tweewielers verkocht in acht markten (België, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Polen, Zwitserland en Portugal), wat goed is voor een totale omzet van 1.000 M euro. Recentelijk werd er een joint-venture aangekondigd met de Spaanse Bergé-groep, om zo de concurrentiepositie te verstevigen.

Maxus is onderdeel van de belangrijkste Chinese automotive groep SAIC

Maxus  is een onderdeel van het Chinese concern SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) waartoe ook de merken Roewe en MG behoren. SAIC is op de Chinese markt de belangrijkste automotive groep en wereldwijd is het de 7e speler op de markt, want SAIC verkocht in 2019 maar liefst 7,05 miljoen voertuigen.

Story image

 

Nieuwe Maxomotive organisatie bouwt op ervaring

De Alcomotive groep heeft veel ervaring met het distribueren van de producten die door Aziatische merken worden gebouwd. Die expertise wordt nu aangewend om de voertuigen van een Chinese constructeur op de Europese markt te lanceren. Alcomotive engageerde zich immers om Maxus via de nieuwe Maxomotive organisatie te verdelen in België, Luxemburg , Zwitserland, Duitsland en nu ook in Nederland

De Maxus-voertuigen zullen in Nederland worden verkocht via een dealernetwerk  dat momenteel met ca.20 verkoop- en servicepunten het Nederlandse grondgebied bijna volledig afdekt. Het betreft professionele dealers met veel ervaring in bedrijfswagens. .   Met het interessante gamma elektrische voertuigen richt Maxus zich voornamelijk op gemeentelijke bedrijven, logistieke bedrijven met bovenal veel "lastMile delivery" en niet te vergeten bedrijven die zich ook ecologisch willen profileren. Een belangrijke troef van Maxus is het uitstekende garantiepakket van 5 jaar ( 8 jaar op de batterij) en 5 jaar Road Assistance.

Herman Claes staat als Managing Director aan het hoofd van Maxomotive voor de verschillende landen. Lou Jedeloo, met een rijke ervaring in de automotive, is aangesteld als Country Manager voor Nederland.

Story image

 

Story image

 

EV80 is per direct beschikbaar, ook in chassis-cabine

Maxomotive zal voornamelijk elektrische Maxus-bestelwagens verkopen. Dat segment is vooral interessant voor bedrijven en organisaties die hun mobiliteit in de steden op een ecologische manier willen organiseren en ook in de toekomst zeker willen stellen.

In een eerste fase leveren wij de 11 to 15m³ (met opbouw) EV80. Deze grote bestelwagen biedt qua technologie en proporties een alternatief voor bijvoorbeeld de andere electrische bestelwagens op de markt tegen een gunstige(re) Total Cost of Ownership (TCO).

Hij wordt als bestelwagen met lange wielbasis geleverd en is louter beschikbaar met hoog dak. Er bestaat ook een chassis-cabine combinatie, uniek in zijn segment, met een mogelijkheid van opbouw tot +/- 3 meter hoogte.. Het laadvermogen bedraagt maximum 950-1000 kg en afhankelijk van de versie haalt de bestelwagen een autonomie (volgens de NEDC-meetmethode) tot 192 km (154 km WLTP). De lithium-iron fosfaat batterij met een capaciteit van 56 kWh kan aan een wisselstroomlader van 6,6 kWh worden opgeladen in 8,5 uur. Via een gelijkstroom (DC) snellader wordt de laadtijd beperkt tot ca. 2 uur. Maxus voorziet een elektromotor met permanente magneet die 100 kW en 310 Nm levert en de topsnelheid wordt elektronisch begrensd op 100 km/u. Prijzen starten vanaf 49.900 excl. BTW (uiteraard €0 BPM voor elektrische voertuigen) en de voertuigen zijn uitermate snel leverbaar zonder volumebeperkingen.

Story image

 

Compactere eDeliver3 en grotere Deliver9 de komende maanden in NL

Vanaf september zal Maxus ook een compactere eDeliver3 bestelwagen aan het gamma toevoegen. Dit model wordt beschikbaar met een lange of korte wielbasis (4.8 en 6.3m3). Hier heeft de klant de keuze uit een batterij met een capaciteit van 35 of 53 kWh.

De elektromotor levert 90 kW en 255 Nm. De versie met de 35 KWh batterij haalt al een rijbereik van 226 km, terwijl de variant met 53 kWh zelfs tot 342 km ver komt met één batterijlading (volgens WLTP-stadscyclus). Via een DC-snellader kan men de batterij voor 80% laden in amper 45 minuten.

Buiten deze enorme actieradius is dit voertuig met een laadvermogen van maximaal 1020 kg voor de Nederlandse markt, en te meer voor Last mile delivery, zeer geschikt.

De garantietermijnen zijn verder opgerekt naar 5 jaar (max. 100.000 km) op het voertuig en zelfs 8 jaar (max. 160.000 km) op de grote accu.

De vanafprijs van de eDeliver 3 is EUR 31.990 (ex. BTW) en zal standaard al zeer luxueus zijn met zaken als airco, multimedia, verwarmde stoelen etc. aan boord.

Het (voor)bestellen van een eDeliver 3 demo is al mogelijk bij de Maxus dealer en uiteraard noodzakelijk om een tijdige levering begin oktober zeker te stellen.

Story image

 

Vanaf deze zomer wordt tevens de Deliver9 verwacht die in het L3H2-segment past. Deze grote bestelwagen biedt een laadvolume van respectievelijk 11 m3 en wordt aangedreven door een 2.0 Euro 6.2 dieselmotor met een vermogen van 163 pk en 375 Nm koppel.

Ten slotte komt vanaf deze zomer tevens de Deliver9 in het L3H2-segment. Voor klanten die nog langere afstanden moeten overbruggen. Deze grote bestelwagen biedt een laadvolume van respectievelijk 11 m3 en wordt aangedreven door een 2.0 (Euro 6.2) dieselmotor met een vermogen van 163 pk en 375 Nm koppel. Dit betreft een relatief luxe bestelwagen met veel veiligheidsvoorzieningen aan boord die al in juni/juli 2020 beschikbaar is.

 Uiteindelijk zal Maxus in Nederland een zeer breed en zeer interessant productprogramma leveren van hoofdzakelijk electrische bestelwagens (en één diesel) waar klanten hun bedrijfsprocessen ook binnenstedelijk mee zekerstellen en in de toekomst hun business verder mee kunnen uitbouwen.

Aangezien er nog veel over zowel de eDeliver 3 als de Deliver 9 is te vertellen en zonder twijfel over te vragen van uw kant, zijn wij op onderstaande e-email (en telefoonnummer) te bereiken

Contactgegevens  :

Maxomotive Nederland

Spinnerij 51, 1185 ZS Amstelveen

lou.jedeloo@maxusmotors.nl

Telefoon : +31 6 2002 9010

www.maxusmotors.nl

 

Perscontact (Maxus/product): Bart.Hendrickx@alcomotive.com

 

Alcopa_ActivityReport_2019.pdf 6 MB

 

FOTOGALERIJ

Deliver9 pictures

Story image
Story image
Story image

EV80 pictures

Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image

eDeliver3 pictures

Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image

 

 

 

Over Maxus Motors Belux

Over Maxus

Grootste autogroep van China

Sinds Maxus in 2019 de oversteek maakte naar Europa, is de van oorsprong Chinese bestelwagenbouwer uitgegroeid tot één van de grote uitdagers van de Europese automobielindustrie. Het merk behoort tot de groep SAIC Motor, dat met een marktaandeel van 24% de grootste autofabrikant in China is. Met meer dan 7 miljoen verkochte voertuigen in 2020 is SAIC Motor uitgegroeid tot de op zes na grootste autogroep ter wereld.

Ingevoerd door Alcomotive

In België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Polen en Zwitserland wordt Maxus ingevoerd door de Belgische Alcomotive groep. Als specialist in elektrische bedrijfsvoertuigen richt het merk zich nadrukkelijk op de toekomst, in een snel veranderende wereld waarin steeds strengere uitstootnormen gelden.

Maxus Motors Belux
Pierstraat 229
2550 Kontich
Belgie