IAA Transport 2022: MAXUS met volledig elektrisch première-trio
Bedrijfswagenmerk presenteert 7,5 ton vrachtwagen, bestelwagen en pick-up - Elektrische aandrijving eigen aan het merk met actieradius geschikt voor dagelijks gebruik
MAXUS presenteert dit jaar op de IAA Transportation (20 t/m 25 september 2022) een volledig elektrisch trio: Naast de MIFA 9 bestelwagen en de T90 EV pick-up, die voor het eerst aan het Duitse publiek worden getoond, viert een volledig elektrische vrachtwagen zijn Europese première in Hannover.
Met de 5,27 meter lange MIFA 9 betreedt het bedrijfswagenmerk van de Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), een van de grootste Chinese autoconcerns, het segment van de personenwagens: De zevenpersoons MPV, waarvan het acroniem staat voor "Maximum, Intelligent, Friendly and Artistic", combineert royale ruimte met een hoog comfortniveau. Een heel arsenaal aan assistentiesystemen zorgt voor maximale veiligheid. De elektromotor ontwikkelt 180 kW/245 pk en 350 Nm koppel; in combinatie met een 90 kWh hoogspanningsbatterij is een actieradius tot 440 kilometer (WLTP gecombineerd) mogelijk, en zelfs 595 kilometer (WLTP stad) in stadsverkeer.
De MAXUS T90 EV is een nieuwe uitdager: de 5,37 meter lange pick-up wordt geleverd met een comfortabele dubbele cabine, waarin voorzieningen als elektrisch verstelbare kunstlederen stoelen, airconditioning en een 10,25-inch touchscreen met smartphone-integratie te vinden zijn, en een 1,49 meter lange en 1,51 meter brede laadruimte. Met een toegestaan brutogewicht van 3,3 ton bedraagt het nuttig laadvermogen maximaal 925 kilogram. De aandrijving wordt verzorgd door een 150 kW/204 pk sterke elektromotor die 310 Nm koppel naar de achterwielen stuurt. Een batterij van 89 kWh maakt een actieradius mogelijk tot 330 kilometer (WLTP gecombineerd) voordat een laadstop nodig is.
Het trio wordt vervolledigd door de MAXUS Electric Light Truck: de 7,5-tons vrachtwagen neemt het lokaal emissievrije en vrijwel geruisloze vervoer van goederen niet alleen op de laatste kilometer over. Zijn 128 kWh lithium-ijzer-fosfaat batterij maakt een gecombineerde WLTP actieradius mogelijk van meer dan 210 kilometer bij volledige belading, en zelfs tot 412 kilometer in stadsverkeer (WLTP Stadscyclus bij halve belading en constante snelheid van 40 km/u). Bij 100 kW snellaadstations (DC) kan de batterij in ongeveer 1,5 uur worden opgeladen, bij 22 kW-punten (AC) duurt het proces ongeveer 11 uur.
De 5,85 meter lange (met carrosserie tot 6,40 meter) elektrische vrachtwagen, die onder meer is uitgerust met dubbele achterbanden en talrijke geavanceerde hulpsystemen zoals een noodremsysteem en een waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook, rondt daarmee het topsegment af van het MAXUS-modellengamma, dat in Duitsland tot dusver bestond uit kleinere en grotere bestelwagens.
"Zoals onze steeds groeiende reeks elektrische voertuigen laat zien, gaat het merk MAXUS verder dan lichte bedrijfsvoertuigen. Ons doel op lange termijn is om voor auto's en vrachtwagens even relevant te zijn als nu voor de LCV-markt. Om dit te bereiken zullen we aanzienlijk blijven investeren in innovatie, R&D en design," verklaart Jack Zhu, General Manager verantwoordelijk voor Europa bij MAXUS-moederbedrijf SAIC. "De IAA Transportation is de toonaangevende vakbeurs voor transport, bedrijfsvoertuigen en logistiek. Op de MAXUS-première in Hannover zetten we met een volledig elektrische stand onze groeiende reeks elektrische voertuigen in de schijnwerpers. Als een van de meest innovatieve en geavanceerde merken van elektrische bedrijfsvoertuigen in Europa neemt SAIC MAXUS zijn leidende rol in deze sector serieus."
"Met dit trio onderstreept MAXUS nogmaals zijn veelzijdigheid in het volledig elektrische bedrijfswagensegment. Of het nu gaat om koeriersdiensten, logistiek, tuinbouw of shuttleservice, ons modellenaanbod zal in de toekomst bijna elk type transport dekken," verklaart Gerald Lautenschläger, directeur van Maxomotive Deutschland GmbH als importeur van het bedrijfswagenmerk in Duitsland. "MAXUS' deelname aan de IAA toont het belang van de Duitse en Europese markt: dit is de enige manier om de ambitieuze groeistrategie van het merk uit te voeren."
Het MAXUS-optreden op de IAA Transportation wordt gecompleteerd door de compacte elektrische transporter eDeliver 3 en zijn grote broer, de eDeliver 9. De MAXUS-stand C80 bevindt zich in hal 13.
De tentoongestelde MAXUS-modellen in een oogopslag
Modellen | Lengte | Breed | Hoogte | Bruto voertuiggewicht |
eDeliver 9 Panel Van (L3H2 72 kWh) | 5.940 mm | 2.062 mm | 2.525 mm | 3.500 kg |
eDeliver 3 (chassis) (50 kWh) | 5.090 mm | 1.780 mm | 1.885 mm | 2.600 kg |
MIFA 9 Luxury (90 kWh) | 5.270 mm | 2.000 mm | 1.840 mm | 3.095 kg |
T90 EV (89 kWh) | 5.365 mm | 1.900 mm | 1.809 mm | 3.300 kg |
Electric Light Truck (128 kWh) | 5.853 mm | 2.150 mm | 2.270 mm | 7.490 kg |
MAXUS eDeliver 3
Elektriciteitsverbruik in kWh/100 km: 23,6-22,4 (gecombineerd); CO2 uitstoot (gecombineerd): 0 g/km.
MAXUS eDeliver 9
Elektriciteitsverbruik in kWh/100 km: 33,2-30,2 (gecombineerd); CO2 uitstoot (gecombineerd): 0 g/km.
Alle informatie volgens VO EG 715/2007.
De opgegeven verbruikscijfers en CO2 emissies werden bepaald volgens de onlangs ingevoerde wereldwijd geharmoniseerde testprocedure voor lichte voertuigen (WLTP) en daarnaast volgens de Real Drive Emission (RDE) procedure in de praktijk. De gegevens zijn WLTP-meetwaarden, die gerapporteerd worden volgens NEDC.