Maximale veiligheid: Vijf sterren voor de MAXUS eTERRON 9

- Eerste volledig elektrische pick-up met de hoogste Euro NCAP-beoordeling
- Topwaarden voor bescherming van inzittenden en voetgangers
- Zeer sterke structuur, geoptimaliseerd voorste gedeelte en uitgebreide assistentiesystemen
Kontich, 4 december 2024. De MAXUS eTERRON 9 - de eerste volledig elektrische pick-up met standaard vierwielaandrijving in Europa en verdeeld door Astara in België, Luxemburg en Duitsland - heeft de hoogste waardering van vijf sterren behaald in het veiligheidsprogramma van Euro NCAP. Het nieuwe model van de Chinese fabrikant is de eerste elektrische pick-up die deze onderscheiding krijgt sinds de introductie van het nieuwe Euro NCAP-testprogramma in 2020. De eTERRON 9 behaalde topscores in de twee hoofdcategorieën bescherming van inzittenden en bescherming van voetgangers.
Op het gebied van bescherming van volwassen inzittenden behaalde de eTERRON 9 een score van 91 - een waarde die door geen enkele andere pick-up in de vijfsterrencategorie wordt overtroffen. De eTERRON 9 behaalde ook een nieuwe topscore van 84 punten voor de bescherming van voetgangers, waarmee dit het enige voertuig in zijn klasse is dat dit veiligheidsniveau behaalt.
Optimale botsveiligheid op zijn eigen elektrische platform
De eTERRON 9 is gebaseerd op een speciaal elektrisch platform en biedt geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, uitgebreide rijhulpsystemen, een robuuste structuur en geavanceerde technologieën die zowel passagiers als voetgangers optimaal beschermen. De hybride kooi van ultrasterk staal-aluminium, met een verhouding van ultrasterk en ultrasterk staal van meer dan 73 procent, draagt bij aan het hoge niveau van botsveiligheid. Het ladderframe en het zelfdragende koetswerk zijn met elkaar verbonden tot een complexe eenheid om de energie die vrijkomt bij een botsing optimaal te verdelen.
Bij de ontwikkeling van de eTERRON 9 is vanaf het begin ook rekening gehouden met voldoende bescherming voor het andere voertuig in het geval van een aanrijding. Dit is ook een van de vereisten van de huidige testprocedure van Euro NCAP. Simulatieanalyses en experimentele methoden werden gebruikt om alle beïnvloedende factoren in detail te onderzoeken en een constructie te ontwikkelen die de best mogelijke bescherming biedt voor het andere voertuig en de overlevingsruimte van zijn passagiers.
Speciale voorkant voor betere bescherming van voetgangers
De eTERRON 9 behaalde in het pickup-segment ook topprestaties op het gebied van bescherming van voetgangers. De drielaagse paneelholtestructuur in het radiatorroostergebied en de kreukzonestructuur van de L-vormige motorkap, die het risico op hoofd- en beenletsel verminderen, dragen hier in het bijzonder aan bij.
"De vijfsterrenbeoordeling van Euro NCAP voor de eTERRON 9 is een bewijs van MAXUS' toewijding aan veiligheid en innovatie," zegt Guy Haesendonck, MAXUS Country Manager Belux. "Als eerste elektrische pick-up met deze onderscheiding zet de eTERRON 9 niet alleen nieuwe standaarden, maar versterkt hij ook de positie van MAXUS als pionier op het gebied van elektrische voertuigen."
Naar het testresultaat van de MAXUS eTERRON 9 op de Euro NCAP website:
of naar de video van de crashtest : https://www.youtube.com/watch?v=JFsTpOcWm2w
***
Over SAIC MAXUS SARL
SAIC MAXUS, gevestigd in Luxemburg, is de Europese verkooporganisatie van de SAIC-groep en is verantwoordelijk voor het merk MAXUS.