Maxus Deliver9
Maximale ruimte, maximaal comfort
De nog relatief jonge constructeur Maxus is een specialist in milieuvriendelijke en moderne bestelwagens. Het programma lichte bedrijfsvoertuigen wordt in een snel tempo uitgebreid. Na de introductie van de EV80 in België volgen nu twee nieuwe modellen: de 100 % elektrische eDeliver 3 en de Deliver 9 door een diesel aangedreven bestelwagen in de categorie van 3500 kg.
Nieuwe uitdaging
Naast zijn elektrische modellen pakt Maxus nu ook uit met een zware bestelwagen (3500 kg MTM) met dieselmotor. In dit competitieve segment wil Maxus met de Deliver 9 doorstoten op basis van zijn aantrekkelijk design, het geboden comfort, de prestaties en het ruimteaanbod voor de lading.
De Deliver 9 is een aantrekkelijk getekende bestelwagen met een karaktervol front, gedomineerd door de stijlvolle grille, de schuine koplampen en de kenmerkende extra lampen aan weerszijden van dit front.
De vlotte styling van het uiterlijk wordt naadloos verdergezet in het interieur, dat voor dit segment opmerkelijk luxueus en volledig is. De chauffeur heeft daarbij recht op een individuele, goed instelbare zitplaats met alle comfort. De passagiers kunnen plaatsnemen op een dubbele bank met afzonderlijk gevormd zitplaatsen. De Deliver 9 heeft een mooi getekend en zeer overzichtelijk dashboard met een opvallend 10 inch aanraakscherm in het midden. Op dit scherm worden de beelden getoond van de achteruitrijcamera, maar het is tevens het bedieningscentrum voor het infotainment systeem van deze bestelwagen, compleet met Apple Carplay en Android Auto.
De Deliver 9 wordt met twee afwerkingsniveaus aangeboden, meer bepaald de reeds rijkelijk uitgeruste Base versie en nog completere Luxury. De extra uitrusting van de Deliver 9 Luxury omvat onder meer LED koplampen en achterlichten, aluminium velgen, mistlampen vooraan, specifieke interieurafwerking, regensensor, automatisch openen en starten (2 Smart Keys), parkeersensoren vooraan, de achteruitrijcamera en het 10 inch aanraakscherm, een bandendruk controlesysteem en de assistentie bij rijstrookverandering en de dodehoek detectie.
Op de Base is ook een optioneel Comfort Pack beschikbaar.
Zuinigheid en kracht
In het vooronder van de Deliver 9 huist een sterke en zuinige motor, ontwikkeld naar de laatste stand van zaken. Zo voldoet de motor moeiteloos aan de Euro 6.2 emissienormen. De dieselmotor van de Deliver 9 is een viercilinder met variabele turbocompressor en Adblue technologie. Het maximaal vermogen van 120 kW (163 pk) wordt gecombineerd met een maximaal koppel van 375 Nm. De CO2-uitstoot (volgens WLTP norm – gecombineerd) is 254 g/km, wat resulteert in een gecombineerd verbruik volgens WLTP norm van 6,6 l/100 km. Een handgeschakelde versnellingsbak met zes verhoudingen brengt de kracht over op de achterwielen. De nieuwste technologie zorgt er ook voor dat de motor en complete aandrijflijn zo weinig mogelijk geluid en trillingen produceren, wat het rijden met deze luxe bestelwagen nog zo aangenaam maakt. Het geluidsniveau aan boord bedraagt slechts 47 dB, wat vergelijkbaar is met een goede personenwagen. Een start/stop systeem en 3 rijmodi (Power/Normal/Eco) horen ook tot de standaarduitrusting.
Voor dit formaat van bestelwagen werd doelbewust voor achterwielaandrijving gekozen, waardoor vermeden wordt dat de voorwielen bij het gas geven gaan doorslippen.
Ruimtewonder
Ondanks zijn nog compacte buitenmaten (5940 mm lengte) heeft ook de Deliver 9 bijzonder veel plaats voor zijn lading. De L3 H2 uitvoering die in ons land gecommercialiseerd wordt kan prat gaan op een laadvolume van 11 m3 en een maximaal nuttig laadvermogen van 1140 kg (Luxury uitvoering) of 1270 kg (Base uitvoering). De volledig met antislipmateriaal beklede vloer heeft een laadlengte van 3410 mm en een breedte van 1800 mm (1366 mm tussen de wielkasten). De hoogte van de laadruimte bedraagt 1800 mm en de laaddrempel 632 mm.
De laadruimte is toegankelijk via de tot 180° openende, dubbele deuren achteraan en een brede schuifdeur aan de passagierskant (1269 mm breed en 1671 mm hoog ). Op de Luxury versie kunnen de achterdeuren zelfs tot 270° geopend worden (optioneel voor de Base). De Deliver 9 kan tevens gemakkelijk met een aanhangwagen ingezet worden, want dit model heeft een trekvermogen van 2800 kg.
Veiligheid primeert
Net als de andere modellen van Maxus werd bij het ontwerpen van deze grote bestelwagen bijzonder veel aandacht besteed aan de veiligheid. Dat begint al bij de stevige kooiconstructie, maar daar bovenop kreeg de Deliver 9 alle moderne rijhulpsystemen mee zoals een elektronisch stabiliteitsprogramma, een wegrijhulp op hellingen, een automatisch noodremsysteem, een waarschuwing voor frontale aanrijdingen, een rijstrookassistentie, assistentie bij rijstrookverandering en dodehoek detectie. Tot de standaarduitrusting horen ook airbags voor de bestuurder en passagiers, aangevuld met zijairbags en gordijnairbags. De Deliver 9 heeft dus standaard al alles mee om zijn inzittenden en het omringende verkeer te beschermen, vaak uitrusting die bij andere merken enkele als (betalende) optie aangeboden worden. Wijzen we tevens nog op een voorziening waarbij automatisch de hulpdiensten gebeld worden bij een ongeval (eCall).
Over Maxus
Maxus is een onderdeel van de Chinese groep SAIC, de grootste autofabrikant in China. Met meer dan 7 miljoen verkochte voertuigen in 2018 is SAIC Motor tevens de op zes na grootste autogroep ter wereld.
In België, Luxemburg en Zwitserland wordt Maxus ingevoerd door de Belgische Alcomotive groep. Het dealernet in België telt momenteel al 22 steunpunten. Als pionier is Alcomotive niet aan zijn proefstuk toe. Ooit begon het bedrijf als eerste met de invoer van Japanse auto’s (met Suzuki, in 1958). Later haalde het als eerste een Koreaans automerk naar België (met Hyundai, in 1977). Nu is het de beurt aan het Chinese Maxus.
In Europa heeft Maxus al tal van bekroningen in de wacht gesleept. In het Verenigd Koninkrijk werd Maxus uitgeroepen tot Light Commercial Vehicle Manufacturer of the Year en Electric Vehicle Manufacturer of the Year. In Ierland won de EV80 een Fleet Transport Award als Most Green Commercial Vehicle of the Year.
Maxus kreeg onder meer het vertrouwen van grote bedrijven als Ikea, Hertz, Fedex en Fastway.