Maxus eDeliver 3

Maxus eDeliver 3

De toekomst begint nu

 

De nog relatief jonge constructeur Maxus is een specialist in milieuvriendelijke en moderne bestelwagens. Door de grote ervaring op onder meer elektrische aandrijving neemt Maxus een voorsprong in een segment dat alleen maar kan groeien. Vooral in stedelijke omgevingen, waar veelvuldig transport op korte afstand plaatsvindt, worden milieunormen steeds strenger. Juist daar streven overheden en bedrijven naar transport met nul emissie. Maxus maakt dat streven mogelijk. Niet morgen, maar nu.

100 % elektrisch

Na de reeds bekende serie elektrische lichte bedrijfsvoertuigen EV80 introduceert Maxus nu de eDeliver 3, een compacte en 100 % elektrische bestelwagen met een aantrekkelijk design en uitstekende prestaties. Dankzij een karakteristiek front en dynamische lijnen is de eDeliver 3 een opvallende en zeer hedendaagse verschijning.

Onder dat knappe maatpak steekt high-tech technologie, zonder CO2-uitstoot, absoluut milieuvriendelijk.

Het hart van de eDeliver 3 is een krachtige elektrische motor met een vermogen van 90 kW (122 pk). Maar nog interessanter voor het rijplezier is een genereus koppel van 250 Nm dat onmiddellijk ter beschikking staat. Dat verleent de eDeliver 3 een bijzonder vlot en dynamisch rijgedrag met een pittig acceleratievermogen en een ongezien klimvermogen.

De elektrische motor wordt gevoed door de nieuwste Ternary lithium-ion accu, een accu die door Maxus werd ontwikkeld om zeker 2000 snellaadcycli toe te laten en minder temperatuurafhankelijk is. Het vertrouwen van Maxus in deze accu’s blijkt wel uit een garantie van acht jaar of 160.000 km. Het hele voertuig wordt trouwens ook gedekt door een fabrieksgarantie van 5 jaar of 100.000 km.

Afhankelijk van de inzet van het voertuig kan de klant kiezen uit twee accucapaciteiten: 35 of 53 kWh. Dat levert een autonomie op waar weinig concurrenten kunnen aan tippen: maar liefst 210 tot 226 km voor de versies met 35 kWh accu en 316 tot 342 km voor de uitvoering met de 53 kWh accu (telkens in de WLTP stadscyclus).

Met een snellader is de accu al na drie kwartier voor 80 % opgeladen. Maar opladen kan ook via een standaard 7,2 kW wallbox aansluiting. Het laden duurt dan 6 uur voor de 35 kWh accu of 8 uur voor de 53 kWh accu. Wie interesse heeft voor een eigen laadsysteem zal overigens met alle plezier door zijn Maxus dealer geholpen worden.

Wie slim rijdt, kan ook tijdens het rijden de actieradius vergroten door verstandig gebruik te maken van recuperatief remmen. De eDeliver 3 is uitgerust met twee rijmodi (normaal en eco) en drie modi om energie te recupereren (licht, medium en sterk).

Praktische afmetingen

De eDeliver 3 heeft compacte buitenmaten maar bijzonder veel plaats voor de inzittenden en de lading. De korte uitvoering (4555 mm lang) heeft een laadruimte met een lengte van 2180 mm en een volume van 4,8 m3. Kiest men voor de lange versie (5145 mm) dan is er zelfs een laadlengte van 2770 mm en een nuttig laadvolume van 6,3 m3. De laadruimte is in beide gevallen 1665 mm breed en 1330 mm hoog. Die afmetingen zijn niet onbelangrijk, want hierdoor is de eDeliver 3 perfect afgestemd op het standaardformaat van een europallet.

Maxus zorgde er voor dat de vloer en de wanden van de laadruimte degelijk werden afgewerkt, met onder meer volledig beklede zijwanden en een antislip rubberen vloerbekleding in de laadruimte.

De laadruimte is toegankelijk via asymmetrische en tot 180° openende, dubbele deuren achteraan en een brede schuifdeur aan de passagierskant (710 mm breed en 1230 mm hoog )). De laaddrempel bedraagt amper 540 mm. De eDeliver 3 is in zijn klasse ook een kampioen in laadvermogen: dat begint bij 865 kg en in de lange versie loopt dat op tot 1020 kg. Bovendien kan de eDeliver – en ook dat is vrij uniek voor een elektrische bestelwagen – een geremde aanhangwagen trekken van meer dan een ton.

Door zijn compacte afmetingen en korte draaicirkel is de eDeliver 3 bijzonder praktisch in te zetten in een stedelijke of dicht bevolkte omgeving én dat kan dan bovendien in alle stilte en met respect voor het milieu.

Comfort en connectiviteit

Als chauffeur wordt je in een eDeliver 3 verwend. Maxus hanteert een politiek om de voertuigen standaard al rijkelijk te voorzien, waardoor de optielijst bijzonder kort uitvalt (de enige opties zijn in feite de keuze voor een metaalkleur of een RAL kleur). Omdat elke professionele activiteit zijn eigen noden en wensen meebrengt kan samen met de Maxus verdeler bekeken worden of er nog extra’s nodig zijn om zo vlot mogelijk te werken en te vervoeren. De dealer kan alle gewenste accessoires dan degelijk en veilig inbouwen.

De cockpit biedt veel ruimte en is een voorbeeld op het vlak van ergonomie. Het instrumentenpaneel is overzichtelijk en alle bedieningselementen zitten mooi binnen handbereik. Dat de eDeliver 3 echt een kind van zijn tijd is, bewijzen de standaard boordcomputer en het centraal geplaatste 7 inch aanraakscherm. Dat geeft niet alleen de beelden weer van de achteruitrijcamera, maar maakt ook verbinding met je smartphone en brengt op die manier connectiviteit op een veilige manier binnen handbereik.

De zeer complete basisuitrusting van dit voertuig wordt nog aangevuld met zaken als infotainmentsysteem, airconditioning, stroomvoorziening, usb-aansluiting, radiobediening aan het stuur, in hoogte verstelbaar stuurwiel en ergonomische, veelvuldig instelbare zitplaatsen met zetelverwarming.

Standaard heeft de eDeliver 3 bovendien een zeer uitgebreide veiligheidsuitrusting met onder meer ESP, ABS, remkrachtverdeling, remassistentie, wegrijhulp op hellingen, parkeersensoren, een achteruitrijcamera en buitenspiegels met geïntegreerde dodehoekspiegel.

De veiligheid krijgt nog een extra dimensie omdat de eDeliver 3 van meet af aan is ontwikkeld als een 100 % elektrische bestelwagen. Dat betekent dat bij de sterke kooiconstructie van de bestelwagen al rekening gehouden werd met het veilig verwerken van de accu’s in het chassis.

Over Maxus      

Maxus is een onderdeel van de Chinese groep SAIC, de grootste autofabrikant in China. Met meer dan 7 miljoen verkochte voertuigen in 2018 is SAIC Motor tevens de op zes na grootste autogroep ter wereld.

In België, Luxemburg en Zwitserland wordt Maxus ingevoerd door de Belgische Alcomotive groep. Het dealernet in België telt momenteel al 22 steunpunten. Als pionier is Alcomotive niet aan zijn proefstuk toe. Ooit begon het bedrijf als eerste met de invoer van Japanse auto’s (met Suzuki, in 1958). Later haalde het als eerste een Koreaans automerk naar België (met Hyundai, in 1977). Nu is het de beurt aan het Chinese Maxus.

In Europa heeft Maxus al tal van bekroningen in de wacht gesleept. In het Verenigd Koninkrijk werd Maxus uitgeroepen tot Light Commercial Vehicle Manufacturer of the Year en Electric Vehicle Manufacturer of the Year. In Ierland won de EV80 een Fleet Transport Award als Most Green Commercial Vehicle of the Year.

Maxus kreeg onder meer het vertrouwen van grote bedrijven als Ikea, Hertz, Fedex en Fastway.

 

 

 

 

Over Maxus Motors Belux

Over Maxus

Grootste autogroep van China

Sinds Maxus in 2019 de oversteek maakte naar Europa, is de van oorsprong Chinese bestelwagenbouwer uitgegroeid tot één van de grote uitdagers van de Europese automobielindustrie. Het merk behoort tot de groep SAIC Motor, dat met een marktaandeel van 24% de grootste autofabrikant in China is. Met meer dan 7 miljoen verkochte voertuigen in 2020 is SAIC Motor uitgegroeid tot de op zes na grootste autogroep ter wereld.

Ingevoerd door Alcomotive

In België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Polen en Zwitserland wordt Maxus ingevoerd door de Belgische Alcomotive groep. Als specialist in elektrische bedrijfsvoertuigen richt het merk zich nadrukkelijk op de toekomst, in een snel veranderende wereld waarin steeds strengere uitstootnormen gelden.

Maxus Motors Belux
Pierstraat 229
2550 Kontich
Belgie