MAXUS stelt volledig elektrische en vierwielaangedreven eTERRON9 pick-up voor

  • Veelzijdig vierwielaangedreven pick-up met hoog laad- en trekvermogen
  • Krachtige elektrische aandrijving met 325 kW systeemvermogen en 102 kWh hoogspanningsbatterij in Tetris-design
  • Hoog comfortniveau dankzij rijkelijke en technologische uitrusting

Hannover/Kontich, 16 september 2024. Als eerste volledig elektrische pick-up met standaard vierwielaandrijving in Europa viert de MAXUS eTERRON9 dit jaar zijn wereldpremière op de IAA Transportation in Hannover (16 tot 22 september 2024), terwijl hij nieuwe normen stelt in het middelgrote segment. Het krachtige en veelzijdige model met het ruime bed biedt een hoog laad- en trekvermogen en een uitzonderlijk comfort.

De nieuwe eTERRON 9 zet de lijnen uit van het begin van een uitgebreid modellenoffensief: de komende jaren zal het merk MAXUS - dat deel uitmaakt van de SAIC group en in België en Luxemburg door Astara Western Europe wordt verdeeld - tal van nieuwe producten lanceren op de Europese markt die een belangrijke rol speelt in de wereldwijde groeistrategie van het bedrijf. De focus ligt op duurzame en emissievrije mobiliteit.

Krachtige motor

De eTERRON 9 vertrouwt op twee elektromotoren: de twee synchrone motoren met permanente magneet ontwikkelen 125 kW/170 pk aan de voorzijde en 200 kW/272 pk aan de achteras, wat resulteert in een indrukwekkend systeemvermogen van 325 kW/442 pk. Naast een indrukwekkende, snelle acceleratie maakt deze combinatie ook de karakteristieke vierwielaandrijving mogelijk, die zorgt voor een geweldige tractie op de weg en sterke off-roadprestaties.

Het zogenaamde All-Terrain System (ATS) bestaat uit zes vooraf ingestelde rijmodi, variërend van “Normal” tot “Mud” en “Sand”. Daarnaast kunnen klanten individueel een door de gebruiker gedefinieerde modus configureren om de besturing, het motorvermogen en de respons van de stabiliteitscontrole, evenals de energieterugwinning en de hoogte van de standaard luchtvering, aan te passen aan hun persoonlijke voorkeuren. Er zijn meer dan 400 verschillende combinaties mogelijk.

Hoogvoltage batterij met groot bereik

De energie die nodig is voor de elektrische aandrijving wordt geleverd door een 102 kWh hoogspanningsbatterij, die in ongeveer 40 minuten van 20 tot 80 procent kan worden opgeladen met maximaal 115 kW bij snellaadstations. De lithium-ijzerfosfaatbatterij is ontworpen volgens de speciaal ontwikkelde Tetris constructiemethode in een beschermend frame met negen cellen, dat de krachten horizontaal en verticaal verdeelt - net als in Tetris. Dit minimaliseert de benodigde ruimte en verhoogt de capaciteit en veiligheid. Een andere nieuwe functie is het 9-kanaals ventilatiesysteem, dat bijdraagt aan een optimale batterijtemperatuur en maximale prestaties onder alle omstandigheden garandeert. Samen met de efficiënte energieterugwinning verbetert het thermomanagement de actieradius in de winter met 10 procent ten opzichte van conventionele elektrische auto's. De standaard actieradius van de eTERRON 9 bedraagt tot 430 kilometer per acculading (WLTP gecombineerd).

Grote veelzijdigheid

Dankzij de standaard “Vehicle to Load” functie (V2L) kan het voertuig zelfs worden getransformeerd in een rijdende “powerbank”: de energie die is opgeslagen in de accu voorziet externe apparaten van stroom. Naast meerdere 2,2 kW-aansluitingen in de voorste kofferbak en op de laadvloer is er ook een externe 6,6 kW-aansluiting, die bijvoorbeeld kan worden gebruikt om gereedschap voor vakmensen of e-bikes en koelboxen op kampeervakanties aan te sluiten.

Functioneel ontwerp maakt grotere laadcapaciteiten mogelijk

Gekleed in de “New Electrified Mecha” designtaal, die robuuste en krachtige lijnen creëert door het samenspel van geometrische basisvormen, is de eTERRON 9 de perfecte metgezel voor commerciële klanten en particulieren met een actieve levensstijl.

Het 5,50 meter lange voertuig heeft een maximaal laadvermogen van 620 kilogram. Als er langere voorwerpen moeten worden vervoerd, kan de achterwand van de bestuurderscabine met één druk op de knop worden verlaagd. Hierdoor ontstaat een laadruimte van maximaal 2,40 meter lang - ideaal voor een surfplank en ski's, maar ook voor bouw- en tuinbenodigdheden.

Daarnaast is er een "frunk" van 236 liter onder de motorkap waarin bagage weerbestendig kan worden vervoerd en die plaats biedt aan twee personen voor een pauze of BBQ tijdens het kamperen. Alsof dat nog niet genoeg is, is een andere belangrijke eigenschap van dit voertuig dat je tot 3,5 ton mag trekken - de beste waarde voor volledig elektrische pick-ups in deze klasse.

Hoogwaardige uitrusting en functies

MAXUS sluit geen compromissen als het gaat om uitrusting en functies: Zacht leder zorgt voor een hoogwaardige ambiance in de eTERRON 9, terwijl de achtvoudig elektrisch verstelbare bestuurderszetel is voorzien van ventilatie en een massagefunctie. De twee zetels vooraan kunnen ook in een paar eenvoudige stappen worden neergeklapt om een bijna vlakke slaapruimte van 170 cm lang te creëren.

De 20 opbergvakken verspreid over de auto zijn ook praktisch voor dagelijks gebruik. De motorkap en achterklep kunnen elektrisch worden geopend.

Hoog comfort, hoge veiligheid

De multi-link achterwielophanging met luchtvering, die het niveau van het voertuig aanpast aan de snelheid, is eerder terug te vinden in een personenauto dan in een pick-up. Ze verminderen de rol- en knikbewegingen van het voertuig. De voertuighoogte, die kan worden aangepast met behulp van de luchtvering, heeft ook een effect op de luchtweerstand en dus op het rijbereik. In de Easy Load-modus kan de laadruimte met 60 millimeter worden verlaagd, wat het laden en lossen vergemakkelijkt.

In combinatie met het innovatieve semi-monocoque koetswerk, dat de voordelen van een unibodyconstructie en een ladderframe combineert, worden een uitzonderlijke rijstabiliteit en een hoog comfortniveau gegarandeerd. De veiligheid wordt gegarandeerd door het hoge aandeel (73 procent) ultrasterk staal, dat ook wordt gebruikt in de A-, B- en C-stijlen. In de crashtest die wordt uitgevoerd door de onafhankelijke testorganisatie Euro NCAP worden vijf sterren verwacht. Om te voorkomen dat er überhaupt een ongeluk gebeurt, zijn standaard assistentiesystemen zoals een noodremsysteem en een lane departure warning aan boord.

Het zicht wordt verbeterd door het Great Surround-Terrain Lighting System: de koplampen met ultragroot licht schijnen meer dan 400 meter vooruit en maken de eTERRON 9 zelfs 's nachts zeer herkenbaar.

Meer informatie over de pick-up, inclusief prijzen en details over de marktintroductie in de afzonderlijke markten, wordt op een later tijdstip bekendgemaakt.

MAXUS eTERRON 9

In Europa start de verkoop van het voertuig vanaf het vierde kwartaal van 2024.

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Maxus Motors Belux

Over Maxus

Grootste autogroep van China

Sinds Maxus in 2019 de oversteek maakte naar Europa, is de van oorsprong Chinese bestelwagenbouwer uitgegroeid tot één van de grote uitdagers van de Europese automobielindustrie. Het merk behoort tot de groep SAIC Motor, dat met een marktaandeel van 24% de grootste autofabrikant in China is. Met meer dan 6 miljoen verkochte voertuigen in 2022 is SAIC Motor uitgegroeid tot de op zes na grootste autogroep ter wereld.

Ingevoerd door Astara WE

In België, Luxemburg en Duitsland wordt Maxus ingevoerd door astara Western Europe. Als specialist in elektrische bedrijfsvoertuigen richt het merk zich nadrukkelijk op de toekomst, in een snel veranderende wereld waarin steeds strengere uitstootnormen gelden.

Neem contact op met

Pierstraat 229 2550 Kontich Belgie

www.maxusmotors.be