MAXUS test bidirectioneel laden met succes
en bereidt marktintroductie voor
- MAXUS test bidirectioneel laden met succes op 3 modellen
- MAXUS kiest bewust voor DC-standaard
- Introductie voor klanten met gecertificeerde laadoplossing in voorbereiding
Kontich, 15 mei 2025 – MAXUS heeft in samenwerking met AMBIBOX GmbH met succes bidirectioneel laden getest op zijn volledig elektrische bedrijfsvoertuigen: de eDELIVER 5, eDELIVER 7 AWD* en de elektrische vierwielaangedreven pickup eTERRON 9.
Wat is bidirectioneel laden?
Momenteel laden elektrische voertuigen (EV’s) in één richting: van het laadstation naar de batterij van het voertuig – dit wordt “unidirectioneel laden” genoemd. In de toekomst zullen EV’s echter niet alleen energie ontvangen, maar ook terugleveren aan een gebouw of het openbare elektriciteitsnet – dat heet “bidirectioneel laden”.
Met bidirectioneel laden kunnen gebruikers de energie die in hun voertuigbatterij is opgeslagen benutten wanneer het voertuig geparkeerd staat en is aangesloten op een geschikte laadinfrastructuur.
Zowel het voertuig als een technisch compatibele wallbox of laadstation zijn hiervoor vereist.
Toepassingen van bidirectioneel laden
Er zijn meerdere toepassingen voor bidirectioneel laden:
Vehicle-to-Home (V2H) / Vehicle-to-Building (V2B):
Een belangrijke toepassing is het gebruik van de voertuigbatterij om het zelfverbruik van een fotovoltaïsch (PV) systeem te verhogen. Overtollige energie die wordt opgewekt door het PV-systeem wordt opgeslagen in de voertuigbatterij wanneer de productie hoger is dan het verbruik. Als het verbruik hoger is dan de PV-productie, levert de batterij stroom aan de woning of het gebouw. Dit wordt Vehicle-to-Home (V2H) of Vehicle-to-Building (V2B) genoemd.
Vehicle-to-Grid (V2G):
Een andere interessante toepassing is Vehicle-to-Grid (V2G), waarbij de batterij van het voertuig wordt ingezet om het aanbod en de vraag op het lokale elektriciteitsnet in balans te brengen. EV’s laden wanneer de vraag (en doorgaans de prijs) laag is, en kunnen stroom terugleveren aan het net wanneer vraag en prijzen hoog zijn. Deze toepassing is vooral waardevol voor grote wagenparken, bijvoorbeeld bij depots of distributiecentra.
Standaardisatie van bidirectioneel laden
Op dit moment wordt bidirectioneel laden via de in Europa breed geaccepteerde CCS-aansluitingen (Combined Charging System) slechts ondersteund door een beperkt aantal laadstations. AMBIBOX biedt een gecertificeerde, compatibele DC-lader met een laadvermogen tot 22 kW.
De geteste MAXUS-voertuigen zijn volledig compatibel met dit systeem, wat een belangrijke stap is richting commerciële beschikbaarheid van deze technologie.
Praktische en duurzame innovatie
MAXUS blijft trouw aan zijn open-tech duurzaamheidsstrategie, gericht op praktische, klantgerichte innovaties met tastbare voordelen.
Bidirectioneel laden biedt duidelijke economische voordelen, zowel voor particuliere gebruikers als voor wagenparkbeheerders. Voor particuliere klanten met een eigen PV-installatie verhoogt bidirectioneel laden het aandeel zelfverbruik, waardoor zij kunnen besparen door stroom van hun eigen dak te gebruiken in plaats van duurdere netstroom.
Dit geldt ook voor wagenparkbeheerders met een depot bij een magazijn of distributiecentrum, waar de energievraag gedeeltelijk kan worden gedekt met voertuigbatterijen.
De meest rendabele toepassing is “slimme netbelastingbeheer” (V2G), waarbij stroom vanuit voertuigbatterijen aan het openbare net wordt teruggeleverd om piekbelasting te verminderen. Netbeheerders kunnen hiervoor onder contractuele voorwaarden een vergoeding bieden.
Dit verdienmodel kan de totale eigendomskosten (TCO) aanzienlijk verlagen door de laadkosten te compenseren met teruggeleverde energie.
Voorbereiding op marktintroductie
MAXUS werkt intensief aan de introductie van deze innovatieve technologie op de Europese markt en is van plan om zijn klanten binnenkort echte meerwaarde te bieden via intelligente bidirectionele laadsystemen (*).
Het doel is om de beste technologieën toe te passen waar ze het meeste verschil maken in het dagelijks leven – op een duurzame, flexibele en economisch verantwoorde manier.
Over AMBIBOX
AMBIBOX GmbH is gespecialiseerd in vermogenselektronica en heeft een modulair DC-systeem van hardware- en softwarecomponenten ontwikkeld. Dit omvat kostenefficiënte, bidirectionele DC-wallboxen ter ondersteuning van de doorbraak van elektromobiliteit. Hun visie is het realiseren van een gedecentraliseerde, uiterst efficiënte en economisch duurzame energievoorziening.
Contactpersoon pers:
Manfred Przybilla
Email : przybilla@ambibox.de
Téléphone : +49 1520 917 22 83
Meer info : www.ambibox.de
NOTA:
(*) De tests werden uitgevoerd met de eDELIVER 7 AWD die in België niet wordt gecommercialiseerd. Bidirectioneel laden kan ook met de eDELIVER 7.
(*) De regelgeving rond bidirectioneel laden verschilt per EU-lidstaat. Voor informatie over welke landen momenteel V2G ondersteunen, raadpleeg de nationale MAXUS-website.