Maxus Voertuigen in Europa compatibel met hernieuwbare HVO Diesel
- DELIVER 7 en DELIVER 9 bestelwagens compatibel met alternatieve XTL-brandstof
- Productie uit hernieuwbare grondstoffen zoals plantaardige olie
- Nieuwe T60 MAX pick-up ook goedgekeurd voor gebruik van hiernieuwbare diesel
Luxemburg/Kontich, 21 november 2024 - Maxus, verdeeld door Astara in België, Luxemburg en Duitsland, heeft vandaag aangekondigd dat alle voertuigen met verbrandingsmotor (ICE) van het merk in Europa volledig compatibel zijn met XTL (power-to-Liquid fuels), een duurzame dieselbrandstof die voldoet aan de DIN-normen EN 15940.
Naast de DELIVER 7 en DELIVER 9 vans, die elk zijn uitgerust met een 108 kW/148 pk 2,0-liter common-rail dieselmotor, is de goedkeuring ook al van toepassing op de nieuwe T60 MAX. De pick-up wordt begin 2025 in België en Luxemburg verwacht.
“Bij Maxus willen we onze klanten innovatieve oplossingen bieden die hun duurzaamheidsdoelstellingen ondersteunen,” zegt Utz Rachner, Country Manager bij SAIC Maxus Europe. “Door ervoor te zorgen dat onze voertuigen compatibel zijn met duurzame HVO-brandstof, geven we hen de mogelijkheid om hun ecologische voetafdruk te verkleinen zonder in te leveren op de betrouwbaarheid en prestaties.”
HVO-diesel biedt dezelfde prestatiekenmerken als conventionele fossiele diesel, maar met een aanzienlijk lagere uitstoot van broeikasgassen. Het is een drop-in vervangingsbrandstof die zonder aanpassingen in bestaande dieselmotoren kan worden gebruikt, waardoor het een praktische optie is voor bedrijven en klanten die hun impact op het milieu willen verminderen.
De Duitse automobielclub ADAC Deutschland heeft het CO2-reductiepotentieel in een praktijktest berekend op maximaal 90% en bevestigd dat de totale uitstoot van verontreinigende stoffen gelijk is aan die van fossiele dieselbrandstof en zelfs afneemt bij oudere voertuigen. Het is opmerkelijk dat in de test de CO2-uitstoot aan de uitlaat zelfs met 2-5% daalde bij gebruik van HVO-diesel. ADAC concludeerde dat HVO Diesel schoon is en dat klanten de brandstof zonder aarzeling kunnen tanken als deze is goedgekeurd door de fabrikant.
De garantie voor alle Maxus modellen die in Europa in omloop zijn, blijft geldig bij gebruik van HVO-brandstof en klanten kunnen de duurzame diesel met onmiddellijke ingang tanken. De goedkeuring voor HVO diesel is in lijn met de bredere duurzaamheidsaanpak van het merk.
“Door te bevestigen dat HVO compatibel is met ons hele Europese gamma, zet Maxus een belangrijke stap voorwaarts in onze duurzaamheidsreis,” voegt Utz Rachner toe. “We zijn er trots op dat we onze klanten een milieuvriendelijke groene dieseloptie kunnen bieden als aanvulling op ons aanbod elektrische voertuigen, zodat ze de oplossing kunnen kiezen die het beste past bij hun behoeften en milieudoelstellingen.”
***
MAXUS DELIVER 7
Brandstofverbruik: 8,0 l/100 km (gecombineerd); CO-uitstoot (gecombineerd): 211 g/km.
MAXUS DELIVER 9
Brandstofverbruik: 8,8 l/100 km (gecombineerd); CO-uitstoot (gecombineerd): 231 g/km
Alle waarden volgens WLTP.
***
Over SAIC MAXUS Europe SARL
SAIC Maxus Europe, gevestigd in Luxemburg, is de Europese verkooporganisatie van de SAIC-groep die verantwoordelijk is voor het merk Maxus.