Nederlandse award voor Maxus
"Belofte van 2022" in verkiezing Bestelwagen van het Jaar

- Maxus eDeliver 9 verkozen tot ‘dé Belofte van 2022’ in verkiezing Bestelauto van het Jaar 2022
- Vakjury prijst comfort, efficiënte aandrijflijn, lage Total Cost of Ownership (TCO), organisatie en productaanbod
- Bekendmaking titel tijdens AM Bestelauto Expo
Amstelveen/Kontich, 24 november 2021 – De Maxus eDeliver 9 is uitgeroepen tot ‘dé Belofte van 2022’ in het kader van de Bestelauto van het Jaar 2022-verkiezing. Het is voor het eerst dat een elektrisch aangedreven model deze titel krijgt. De organisator van de verkiezing, Automobiel Management, heeft dit jaar meerdere elektrische bestelauto’s meegenomen in de verkiezing omdat deze categorie steeds belangrijker wordt voor stadsdistributie. De Maxus eDeliver 3 en eDeliver 9 waren beiden genomineerd voor de titel.
Het aanbod aan elektrisch aangedreven bestelauto’s is dit jaar flink toegenomen en dus was het moment daar om deze categorie in de beoordeling voor de prestigieuze titel mee te nemen. Aan de verkiezing Bestelauto van het Jaar 2022 namen alle dit jaar in Nederland nieuw uitgebrachte gesloten bestelauto’s met een MTM tot 3.500 kg deel. De vakjury, die bestaat uit specialisten van leasemaatschappijen, fleetowners, carrosseriebedrijven (op- en ombouw) en bestelautojournalisten, beoordeelde de modellen op uiteenlopende criteria zoals leaseprijs, brandstofkosten, comfort, uitstraling, functionaliteit en de kwaliteit van invoerder en dealers.

Oordeel en quote van de vakjury
“De keuze voor deze prijs is dit jaar gevallen op de Maxus eDeliver 9. De jury staat erg positief tegenover deze Chinese inzending, vanwege de bijzondere propositie die het is. Maxus levert de eDeliver 9 uitsluitend als EV die stukken beter lijkt te zijn toegerust op zijn taken dan menig gerenommeerde Europese concurrent. Te roemen vallen onder meer de functionaliteit, het uitgebreide gamma dat onder meer een bakwagen bevat, de mogelijkheid om een zware aanhangwagen te trekken, prima rijkwaliteit en een standaarduitrusting waaraan niets ontbreekt”, aldus juryvoorzitter Michael van Wijngaarden.
Komst van emissievrije zones
Juist voor stadsdistributie zijn elektrische bestelauto’s interessant. Niet alleen door de lage TCO, maar ook omdat Nederland in het Klimaatakkoord heeft vastgelegd dat nog eens circa dertig steden een emissievrije zone gaan instellen. Ook steeds meer kleinere gemeenten overwegen de invoering van dergelijke zones. Bedrijven die stadsdistributie doen, zien zich dan ook meer en meer genoodzaakt om het aandeel elektrische bestelwagens en lichte bedrijfswagens in het wagenpark te vergroten.
Logisch dus dat al zoveel kleine én grote bedrijven juist voor Maxus hebben gekozen om met dit merk het elektrificatietraject voor hun bedrijfswagens verder door te voeren.