Opinie Maxus

“Switchen naar elektrische bestelwagens? Waarom wachten echt niet slim is.”

SvL_Maxus_eDeliver9_330.jpg

Ruim tien jaar geleden kwam de echte elektrische revolutie in de automarkt op gang. Intussen is de elektrificatie enkele versnellingen hoger geschakeld en zien we dat duurzame wagens overal ingang vinden in het wagenpark van bedrijven. Maar waar veel bedrijfsleiders zelf het goede voorbeeld geven door voor een elektrische auto, zijn ze een stuk terughoudender om hun bestelwagenvloot te verduurzamen. Nochtans is het aanbod er wel. Sterker zelfs, wachten is financieel eigenlijk totaal niet verstandig.

De keuze voor elektrische bestelwagens verschilt van sector tot sector en van bedrijf tot bedrijf. Hoewel er nog geen algemene regel bestaat, geven heel wat gemeenten bijvoorbeeld subsidies die de transitie een duwtje in de rug geven. Daardoor rijden onder andere gemeentediensten al vaak met duurzame voertuigen. Andere pioniers zijn bedrijven die zich graag als een duurzame speler profileren en elektrische bestelwagens als een onderdeel van hun groene imago zien. Ook in de logistieke sector duiken de bestelwagens steeds vaker op. Zeker bij organisaties die voor Last Mile Delivery instaan en in grote steden geconfronteerd worden met de impact van lage emissiezones.

 
 

De laatste tijd merkt Maxus dat ook andere bedrijven onder impuls van de torenhoge brandstofprijzen spontaan naar elektrische bestelwagens informeren. Het klopt natuurlijk wel dat elektrische voertuigen in aankoop duurder zijn dan tegenhangers met een verbrandingsmotor. Maar wie de kosten van het totale gebruik in rekening brengt, blijkt jaarlijks al gauw enkele duizenden euro’s per bestelwagen besparen, zeker daar waar bedrijven ook investeren in groene energiebelevering zoals zonnepanelen.

Total Cost of Use

Wie het meest gebaat is bij een elektrische bestelwagen? Daarvoor is het belangrijk alle parameters grondig te evalueren. Dealers kunnen als geen ander en expert ter zake de tijd nemen om klanten zo goed mogelijk te begeleiden en de Total Cost of Use in kaart te brengen. Die berekening neemt behalve de aankoopprijs ook enkele andere factoren in overweging: verbruik, CO2-uitstoot, fiscale aftrekbaarheid, onderhoud… En dan blijkt een elektrische bestelwagen vaak wél de juiste keuze. Zeker voor wie het voertuig via een lease- of huurformule aanschaft.

Toch stellen veel bedrijven de switch naar een elektrisch bestelwagenpark liefst zo lang mogelijk uit. Een gemiste kans, want de huidige overgangsperiode is het uitgelezen moment om ervaring op te doen. Iedereen heeft een leerfase nodig om na te gaan wat wel of niet werkt. Wie nu begint met het uittesten van elektrisch rijden, koopt tijd om de markt af te toetsen en zal een meer genuanceerde blik over groene mobiliteit krijgen. Zeker bedrijven die een grote vloot bestelwagens hebben, doen er goed aan om al minstens een deel van dat wagenpark te verduurzamen.

Investeringsaftrek biedt unieke kans

Vanuit een financieel standpunt is het zelfs een slecht idee om nog langer te wachten. Vergelijk het met de groenestroomcertificaten voor mensen die zonnepanelen hebben laten installeren. Wie er enkele jaren geleden als de kippen bij was, heeft optimaal van deze voordelen kunnen profiteren. Ook de elektrificatie van de automarkt laat vroege vogels van een gunstige fiscaliteit genieten. Terwijl diesel- en benzinemotoren de komende jaren steeds minder voordelig zullen worden, zijn elektrische modellen voor de volle 100% fiscaal aftrekbaar. Net zoals bij de zonnepanelen blijft dat sprookje niet duren en zullen de tarieven op termijn ook voor elektrische alternatieven terug normaliseren.

Daarnaast bestaat nog tot eind dit jaar de voordelige investeringsaftrek, een regeling waarmee de overheid kmo’s aanmoedigt om productieve investeringen te doen. Tot 31 december 2022 is die aftrek opgetrokken van 8% naar 25%. Ook lichte vrachtvoertuigen vallen onder deze regel. Wie vandaag in een elektrische bestelwagen investeert en die volledig voor bedrijfsdoeleinden gebruikt, kan dus optimaal van deze voordelige investeringsaftrek profiteren.

 
 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Maxus Motors Belux

Over Maxus

Grootste autogroep van China

Sinds Maxus in 2019 de oversteek maakte naar Europa, is de van oorsprong Chinese bestelwagenbouwer uitgegroeid tot één van de grote uitdagers van de Europese automobielindustrie. Het merk behoort tot de groep SAIC Motor, dat met een marktaandeel van 24% de grootste autofabrikant in China is. Met meer dan 7 miljoen verkochte voertuigen in 2020 is SAIC Motor uitgegroeid tot de op zes na grootste autogroep ter wereld.

Ingevoerd door Alcomotive

In België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Polen en Zwitserland wordt Maxus ingevoerd door de Belgische Alcomotive groep. Als specialist in elektrische bedrijfsvoertuigen richt het merk zich nadrukkelijk op de toekomst, in een snel veranderende wereld waarin steeds strengere uitstootnormen gelden.

Contact

Pierstraat 229 2550 Kontich Belgie

www.maxusmotors.be